På befaring med vei og jernbanekomiteen

Ved kaien på Øye lå «Erik Jarl» som var gått hertil fra Geiranger og efter at man har tatt avskjed med hotelleier Dahl og frue, går nu turen videre pr. dampskib ut Jørundfjorden – en fjord som aldri tretter en farendes øie.

Ved Barstadvik på Vartdalsstranda la skibet til kaien og veikomiteen blev hilst velkomen av ordf. Buset. Derpå gikk man til ungdomshuset hvor ordf. Buset gav en orientering om veiljinen Ørstavik – Festø med ferge Festø – Sula pr. Aalesund. Veien som nu er i skrøpelig tilstand går inn i fylkets kommunikasjonsplan: forbindelselinjen Nordfjord – Volda – Ørsta – Vegsund – Aandalsnes og er nu under omlegning.

Ola Erdal, Barstadvik, talte for jernbaneferge Aalesund – Aandalsnes og for vei gjennem Heggedalen til Stryn. Talerne besvartes av veikomiteens form. hr Eiesland*. Efter dette korte ophold i Barstadvik fortsattes pr dampskib til Ørstavik.

Utdrag or Åndalsnes Avis, 8. september 1934.

*Venstre-politikaren Gunnuf Eiesland (1870–1936) frå Vest-Agder var formann 1931–36 i den 11 mann store Veg- og jarnbanekomiteen i Stortinget som hausten 1934 var på rundreise, synfaring i Møre i Romsdal.